Vous êtes ici : Accueil Événements 2ème édition de la rencontre des fondations d'entreprise européennes : «ADDRESSING THE GOOD THE BAD AND THE UNSPEAKABLE»

Fort du succès de la première édition, organisée par le Centre Français des Fonds et Fondations à l’INSEAD en 2016, le réseau DAFNE a souhaité porter cette seconde édition, en partenariat avec SwissFoundations.
  • Quand ?

du 21/11/2017 à 12h00 au 22/11/2017 à 14h00

• Où ?

Swiss Re Centre for Global Dialogue, Ruschlikon, Zurich

• Ajouter à votre calendrier

iCal

Cette nouvelle session sera l’occasion de discussions et d’échange de bonnes pratiques entre les fondations d’entreprise à travers toute l’Europe. Elle approfondira notamment la question, abordée en 2016, des relations entre les fondations et leur entreprise fondatrice, et de leur influence sur la gouvernance, les missions et les pratiques de ces fondations.

Attention

Pour vous inscrire vous aurez besoin d'un mot de passe, pour l'obtenir veuillez, s'il vous plait, contacter Anne Fleury

Premier jour - Mardi 21 novembre

12:00 - ARRIVALS, REGISTRATION AND LUNCH
13:30 - WELCOME AND OUTLINE OF CONFERENCE
13:45 - OPENING PLENARY
  • 13:45 - 14:00: What a Corporate Foundation means to the company

Walter B. Kielholz, Chairman of the Board of Directors of Swiss Re

• 14:00 - 14:30: Foundation responses

Three Corporate Foundations reflect on the relationship between the corporation and the foundation - strengths and success factors.

• 14:30 - 15:00: Facilitated table discussions on issues arising – including a speed dating of the participants

• 15:00 - 15:45: Short feedbacks to the audience

15:15 - BREAK
15:45 - SESSION 1: ASSETS AND LIABILITIES
  • 15:45 - 16:00: Managing Corporate Foundations – Does the context matter?

Prof. Dr. Georg von Schnurbein, Director of the Center for Philanthropy Studies CEPS at the University of Basel

• 16:00 - 17:35: The Elephant in the Room

4 moderated breakout sessions to consider big issues often avoided. Participants will rotate and spend 20 minutes on each issue.

• Elephant 1 – Are corporate assets and resources such as people, knowhow and money being utilized to their full potential?

• Elephant 2 – Does reputational risk inhibit the work of the foundation, when is the funding corporation a liability?

• Elephant 3 – How can a corporate foundation contribute to informing strategy and operations of the funding corporation?

• Elephant 4 – Does our brand support and/or inhibit us in what we do or who we work with?

• 17:35 - 18:00: Feedback by the 4 moderators and plenary discussion

19:00 - NETWORKING RECEPTION AND DINNER

Deuxième jour - Mercredi 22 novembre

09:00 - SESSION 2: HOW TO ENGAGE IN A WIDER FRAMEWORK?

• 09:00 - 09:15 What do the SDGs mean for Corporate Foundations?
  • 09:15 - 09:30 Corporate Foundations speaking out – challenges in playing an advocacy role
  • 09:30 - 10:30 Parallel discussion groups

A) What do the SDGs mean for Corporate Foundations?
Are we engaged with the SDGs? How can I make them relevant to my work? Is there strategic and operational alignment between the foundation and my funding corporation in respect of the SDGs?

B) Corporate Foundations speaking out – challenges in playing an advocacy role What does it mean to Corporate Foundations to get involved in a collaborative policy platform such as F20? Do we as Corporate Foundations have a clear vision and strategy on global issues? What is unique to the voice that corporate foundations can bring?

10:30 - BREAK
11:00 - SESSION 3: WHAT CAN WE DO NEXT?

• 11:00 - 11:30 Thinking differently – new approaches to making a difference

The Big Elephant in the room - Is the Corporate Foundation model still relevant?

Amanda Jordan, Chair ACF, Director Corporate Citizenship Baring Foundation

• 11:30 - 12:00 Roundtable discussions

What are country specific and corporate culture challenges?
What can the national association do to support corporate foundations?
Is there more that can be learnt from international engagement in respect of new approaches?

• 12:00 - 12:30 Table Feedback and plenary discussion

12:30 - THANK YOU AND CONFERENCE CLOSURE